Botoks – jak przebiega zabieg?

Walka ze zmarszczkami pochodzenia mimicznego nie musi być trudna – dzięki botoksowi można uzyskać optymalne efekty w krótkim czasie!

Botox, w spolszczonej pisowni botoks, to jeden z najczęściej wykorzystywanych specyfików w medycynie estetycznej. Znalazł on przede wszystkim zastosowanie w profilaktyce oraz zwalczaniu zmarszczek pochodzenia mimicznego.

Czym dokładnie jest substancja taka jak botoks? Jak przebiega zabieg z jej wykorzystaniem? Jakie daje on efekty? Jakie są główne przeciwwskazania do jego wykonania?

Czym jest botoks?

Botoks to nazwa handlowa stosowana do określenia toksyny botulinowej, inaczej jadu kiełbasianego. Jest to silna neurotoksyna, która produkowana jest przez bakterie – laseczki jadu kiełbasianego o nazwie gatunkowej Clostridium botulinum.

W dużych dawkach toksyna ta jest silnie trująca, oddziałując na układ nerwowy. W niewielkich posiada jednak działanie lecznicze.

Botoks w medycynie estetycznej

Jako że botox jest toksyną działającą na układ nerwowy, znalazła ona zastosowanie w leczeniu różnych schorzeń nerwowych oraz mięśniowych, na przykład przy nadmiernym napięciu mięśniowym.

medycynie estetycznej botoks stosowany jest przede wszystkim na zmarszczki, ale również używany jest przy leczeniu bruksizmu – zgrzytania zębami, nadmiernej potliwości.

Najlepsze efekty z użyciem botoksu można uzyskać przy zmarszczkach mimicznych. Zmarszczki te powstają wskutek nadmiernej mimiki twarzy – poruszania się je mięśni podczas marszczenia czoła, uśmiechu.

Botoks powoduje wtedy miejscowe zablokowanie ruchu mięśni twarzy odpowiedzialnych za zmarszczki mimiczne, a tym samym pozwala na ich wygładzenie.

Botoks najlepiej nadaje się na zmarszczki takie jak:

• zmarszczki poprzeczne czoła
  • zmarszczki pionowe między brwiami – lwie zmarszczki
  • zmarszczki wokół oczu – kurze łapki
  • bruzdy na szyi i na dekolcie

Warto także wskazać, że botox może być stosowany profilaktycznie – u osób, u których pojawia się większe ryzyko formowania się zmarszczek mimicznych. Dzięki temu można opóźnić ich pojawienie się.

Zabieg wstrzyknięcia botoksu – krok po kroku

Botox jest wstrzykiwany cienką igłą bezpośrednio w zmarszczki mimiczne – dzięki temu powoduje on miejscowe zablokowanie przewodnictwa pomiędzy nerwem a mięśniem, co daje efekt wygładzenia zmarszczki.

Sam zabieg jest szybki i nie powoduje ryzyka pojawienia się poważnych skutków ubocznych – powinien być on jednak wykonany przez specjalistę w tej dziedzinie, który posiada odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie.

Przed wstrzyknięciem preparatu skóra jest dokładnie oczyszczana. Następnie specjalista wyznacza dokładne miejsca zabiegowe. Nabiera botox do strzykawki z cienką igłą i potem wstrzykuje go w wyznaczone miejsca. Sam zabieg nie powoduje uczucia bólu – może wywołać tylko krótko trwający dyskomfort.

Bezpośrednio po wstrzyknięciu botoksu skóra może być lekko obrzęknięta i zaczerwieniona. Nie należy wtedy schylać się, masować miejsc wstrzyknięcia preparatu, korzystać z sauny, opalać się na słońcu i w solarium.

Efekt wstrzyknięcia botoksu nie jest natychmiastowy – pierwsze rezultaty można zauważyć po 3-4 dniach, natomiast pełne po 7-14 dniach. Botox utrzymuje się w skórze przez okres około 3-6 miesięcy. Po tym czasie efekt zaczyna stopniowo zanikać. Wówczas zabieg może być wykonany ponownie.

Przeciwwskazania do zabiegu:

• uczulenie na składniki preparatu
  • ciąża i okres karmienia piersią
  • stany zapalne w obrębie miejsca zabiegowego
  • zaburzenia krzepnięcia krwi
  • zażywanie leków przeciwzakrzepowych, w tym aspiryny
  • stosowanie wybranych antybiotyków, w tym spektynomycyny, antybiotyków z grupy aminoglikozydów
  • wybrane choroby, w tym miastenia gravis, zespół Lamberta-Eatona, choroby nowotworowe, choroby autoimmunologiczne, cukrzyca, przewlekłe choroby układu sercowo-naczyniowego – choroba niedokrwienna serca, niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze

W razie dodatkowych pytań nasi specjaliści są całkowicie do dyspozycji – odpowiemy na nie wyczerpująco. Zapraszamy serdecznie do umówienia się na konsultację i do skorzystania z zabiegu wstrzyknięcia botoksu w Klinice Magnuccy w Katowicach!

Może Cię zainteresuje